De venter på Islams Messias.

Fra CBN.com/
17. juli 2008.


Qom, Iran: - Irans præsident mener, at Allah har valgt ham til at forberede verden for en Islamisk ”frelser”, kaldet Mahdi. Men før Mahdi’s genkomst, mener Mahmoud Ahmadinejad, at der skal være et globalt kaos - selv om han må skabe det selv.

Hvad enten det er hans opfattelse, at Israel skal fjernes fra landkortet, og at Holocaust skal benægtes, eller han har tvangstanker om at blive nuklear, og han støtter radikale Islamiske terrorgrupper, er Mahmoud Ahmadinejad en mand med en guddommelig mission.

For at forstå ham og hans mission må man rejse til den lille, støvede landsby, Jamkaran, gemt i et hjørne af Irans hellige by, Qom.

På en nylig tirsdag eftermiddag gjorde CBN News en rejse sydpå ud af Irans hovedstad, Teheran. Omkring 95 miles - og et par forkerte drejninger senere - ankom vi til Jamkaran Moské i udkanten af Qom. Bag Jamkaran Moskeen er der en brønd. I følge mange Shiitiske Muslimer vil deres version af en Islamisk ”frelser" en dag dukke op fra denne kilde.

De kalder ham Mahdi eller den 12. Imam
Ron Cantrell har skrevet en bog om Mahdien. Han forklarer: "Mahdi er en person, der forventes at komme på scenen via Islam som en messias-skikkelse. Han er i følge deres skrifter afpasset til at komme i endetiden, meget lig, som vi tænker om Jesu genkomst."

Shiitiske Muslimer tror, at Mahdi er en efterkommer efter profeten Muhammed, og forsvandt i den blå luft i midten af det 9. århundrede. Cantrell fortæller: at "den 12. Imam forsvandt omkring den 9. tidsalder med et løfte om, at han ville vende tilbage, og at han ville bringe Islam til sin totale virkeliggørelse som verdens sidste gældende religion."

Mahmoud Ahmadinejad’s fremtræden
Ahmadinejad har, siden han blev Irans præsident i august 2005, fremstået som Mahdiens mest indflydelsesrige efterfølger. Cantrell siger: "[Ahmadinejad] har udtalt, at hans bemyndigelse er at bane vejen for denne kommende Islamiske ”Messias”." I næsten alle taler beder Ahmadinejad Allah om at fremskynde Mahdiens tilbagekomst.

Ved en nylig militær parade i Teheran med deltagelse af CBN News sagde Ahmadinejad: "Oh, Allah, gør Imam Mahdi’s tidlige tilbagekomst let og gør os til en af hans tilhængere."

Han sagde noget lignende i september sidste år lige før afslutningen på en tale i FN i New York. Ahmadinejad sagde: "Oh mægtige Herre, jeg beder til dig for at fremskynde fremkomsten af dit sidste gemme [en henvisning til Mahdi], den lovede, det perfekte og rene menneske, den ene, der vil fylde denne verden med retfærdighed og fred."

Et par dage senere - hjemme i Iran igen - sagde Ahmadinejad til en gruppe religiøse ledere, at han under sin FN-tale følte et "skinnende lys" omkring sig. Hans reaktioner blev fanget på video og senere lagt ud på en konservativ Iransk hjemmeside.

Ahmadinejad sagde: "Jeg følte det selv. Jeg følte, at atmosfæren pludselig skiftede, og i de 27 eller 28 minutter blinkede verdenslederne ikke med øjnene. Når jeg siger, at de ikke rørte et øjenlåg, overdriver jeg ikke. De så ud som om, en hånd holdt dem der og netop havde åbnet deres øjne for budskabet i den Islamiske republik."

Ahmadinejad er efter sigende bundet til et radikalt Islamisk samfund i Iran, der tror, mennesket kan fremskynde Mahdiens tilsynekomst ved at skabe kaos i verden.

Cantrell forklarer: "Ahmadinejad har udtalt, at dette kaos skal finde sted, før Mahdi kan fremstå på scenen." Nogle spekulerer på, om Ahmadinejad mener, at disse er "de sidste tider", og hvorvidt hans opfordring til at ødelægge Israel og hans nukleare stræben er måder at fremskynde den guddommelige tidsplan på.

Cantrell forklarer yderligere: "Med ham er det en win-win situation. Hvis vi angriber ham, vinder han, fordi kaoset finder sted. Hvis vi ikke angribe ham, skaber han det kaos, som han har sagt, at han er villig til at skabe, og vil skabe."

I den Shia-Muslimske undervisning vil Mahdiens genkomst være præget af apokalyptiske tider. Krige, hungersnød og oversvømmelser vil hærge jorden og så kommer dommedag, samt en kamp mellem det gode og det onde.

Eftersom solen går ned bag bjergene, der omgiver Jamkaran, ankommer de troende i tusindvis fra hele Iran for at bede om Mahdiens tilbagevenden. Mange af dem stemte på Ahmadinejad,

Ezatallah Alimoradi, en discipel af Mahdi, sagde: "Jeg føler mig så frisk i min ånd, når jeg kommer her til Jamkaran."

Akram Alsadat Emmami, discipel af Mahdi, sagde: "Denne dag tilhører Mahdi, og jeg er kommet for at dele mit hjerte med ham."

Natten starter med et besøg ved den hellige kilde. CBN News får en sjælden mulighed for et besøg sammen med mennesker, der beder der. Kildens åbning er dækket af en grønlig metalboks for at forhindre folk i at hoppe i. Det meste af tiden her bruges til at bede og kysse metalkasse. Andre kradser bønner til Mahdi ned på et stykke papir, der derefter droppes ned i brønden.

En mand bad Mahdi om at tilgive hans synder
 En mand, der var discipel af Mahdi, sagde: "Hvis I beder på den rigtige måde, vil jeres bønner blive besvaret." En anden person søgte helbredelse for familiemedlemmer. Emmami forklarede: "Jeg kommer her ikke bare for at bede for mig selv. Jeg bede også Mahdi om at tage sig af min familie og deres behov." Mange, som denne unge dreng med en lommelygte, tror, at Mahdi faktisk gemmer sig i bunden af brønden og læser bønnerne. Abbas Rezaie, discipel af Mahdi, sagde: "Jeg kiggede ned i brønden ved hjælp af min lommelygte i håb om at se Mahdi. Men ikke i aften."

Shia-traditionen lærer, at hvis man kommer til Jamkaran 40 uger i træk, vil man "se" Mahdien. En kvinde, der ikke fortalte sit navn, sagde: "Jeg har endnu ikke haft det privilegium at se ham, men jeg har haft mange drømme om ham. I en af mine drømme så jeg et stort lys på himlen, og denne skikkelse stående over mig."

De næste par timer bliver brugt på at bede inde i Jamkaran Moskeen. Jeg stod ved indgangen til Jamkaran Moskeen, og jeg har fået at vide, at som ikke-Muslim har jeg ikke lov til at gå ind i Moskeen. Sandheden er, at der hver dag kommer titusinder af mænd og kvinder gennem denne Moske for at siger deres bønner, men også for at bede om, at Mahdi en dag inden længe vil vende tilbage."

Nedal sagde: "Og fordi vi tror, ​​at han vil komme tilbage snart kan vi tro på himmel og helvede, og vi kan tro på et liv efter døden." Ahmadinejads regering gav angiveligt 20 millioner dollars til hjælp til at renovere Jamkaran Moskeen. Der er rygter om, at han planlægger at bygge en jernbanelinje, der forbinder Teheran og Jamkaran, for at fragte de rettroende.

Og tilsyneladende har Ahmadinejad også udarbejdet planerne for den vej, Mahdi vil tage, når han vender tilbage. Cantrell siger: "... den vil rent faktisk fungere som en rød løber, der er rullet ud i Iran for at Mahdi skal vise sig."

Og som om alt dette ikke var mystisk nok, er der også den tro, at når Mahdi kommer tilbage, vil han blive ledsaget af Jesus Kristus.

Cantrell forklarer yderligere: "Mahdi vil bringe Jesus til Mekka, og der vil de gå rundt om Kabahen sammen. Mahdien vil lære Jesus at bede, hvorefter Jesus vil erstatte evangeliet med Koranen, og så vil alle vi kristne, uanset hvor man befinder sig på jordens overflade, konvertere til Islam, fordi Islam vil blive anset for at være en varig og ren religion."

Eftersom Vesten driver tættere på et muligt opgør på grund af Irans atomprogram, gør tilhængere af Mahdien klar til dommens dag. Og mange af dem er overbevist om, at Præsident Ahmadinjead vil opfylde sin guddommelige mission og forberede verden for den kommende Islamiske ”frelser”.